Pogovor s strokovnjakom: Koliko se morajo gibati naši otroci?

Lucija Medved
3. oktobra 2018

Obstaja veliko dokazov, ki potrjujejo, da je telesna vadba eden izmed najpomembnejših dejavnikov pri zmanjšanju tveganja obolenj srčno žilnega in kostno-mišičnega sistema, debelosti, diabetesa in akutnih obolenj dihal.  Redna fizična aktivnost povečuje samozavest, razpoloženje in kakovost spanja, zaradi česar smo manj nagnjeni k stresu, depresiji in demenci.

Zaradi sodobnega bliskovitega načina življenja in vedno večje odvisnosti od tehnologije smo danes manj aktivni tako odrasli kot otroci. Raziskave kažejo, da neaktivni otroci v večini primerov postanejo neaktivni odrasli, zato je pomembno spodbujati vadbo in ohranjati fizično formo že v mladih letih. Za strokovno mnenje o pomembnosti gibanja in iskanju motivacije za gibanje smo povprašali primarija Bojana Lovšeta dr.med.univ.

60 minut gibanja na dan vse dni v tednu

Primarij Bojan Lovše dr.med.univ. navaja, da bi se morali otroci in mladostniki po smernicah Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) gibati vsaj 60 minut na dan vse dni v tednu. Telesna dejavnost naj bi zajemala 50 % aerobnih aktivnosti, 25 % vaj za krepitev mišic in 25 % vaj za gibljivost. Med aerobne aktivnosti spadajo hoja, tek, kolesarjenje in vse tiste aktivnosti, pri katerih postanemo zadihani. Za krepitev mišic  se priporočajo vaje z bremeni – te se najpogosteje izvajajo v fitnesu. Med vaje za gibljivost pa sodijo predklon, dvigovanje rok nad glavo, počepi, od športnih dejavnosti pa joga in različne oblike plesa – tudi balet.

Plavanje je blagodejno za telo, saj ne obremenjuje sklepov.

Kaj kažejo podatki

Podatki za Slovenijo (Jeriček in drugi, 2007) kažejo, da priporočilom o 60-minutni zmerni telesni dejavnosti vsaj pet ali vse dni v tednu sledi le slabih 40 % slovenskih otrok in mladostnikov, starih 11, 13 in 15 let. Otroci, stari okoli 11 let, pa med šolskim tednom presedijo v šoli in pri šolskem delu doma skupaj v povprečju že okoli 9 ur dnevno (Završnik in Pišot, 2005).

Vadba kot zabava

Spodbudite svojega otroka k iskanju fizičnih aktivnosti, v katerih uživa. Na ta način vaš otrok vadbe ne bo dojemal kot delo, temveč kot zabavo in se je bo tako redno in z veseljem udeleževal. Izbira aktivnosti je sicer odvisna od staršev, vendar je pomembno, da pri tem upoštevate tudi želje in sposobnosti otroka, saj kot pravi primarij Bojan Lovše dr.med.univ. so gibalne igre (lovljenje, skrivanje, sankanje, smučanje … ) tisto, kar pozitivno vpliva tako na duševni kot telesni razvoj otroka in so najboljša naložba v zdravje.

Zdravo telesni razvoj in boljše motorične in kognitivne sposobnosti

Po mnenju primarija Bojana Lovšeta dr.med.univ. je pri otroku, ki se redno in dovolj giba, pozitiven vpliva zaznati pri razvoju koordinacijskih finomotoričnih sposobnosti, ki jih otrok potrebuje za učenje, pisanje in risanje. Z redno telesno aktivnostjo kot so hoja, tek, skakanje, poskakovanje, preskakovanje, plezanje, metanje pa krepi tako telesno zdravje kot psiho-fizično kondicijo, ki jo potrebuje za uspešno delo v šoli ali doma.

Telesna/gibalna dejavnost pozitivno vpliva tudi na razvoj kognitivnih sposobnosti. Kot so pokazale raziskave, si otroci, ki so gibalno zelo aktivni, prej in lažje zapomnijo novo učno snov, lažje sledijo pouku v šoli in imajo boljšo sposobnost koncentracije, poleg tega pa za šolsko delo porabijo manj časa kot drugi otroci.

Otrok, ki je gibalno aktiven,  ima tudi bolje razvito muskulaturo in trdnejše kosti. Na splošno gibanje krepi imunski sistem, preprečuje zgodnji začetek večine kroničnih nenalezljivih bolezni (srčno-žilne bolezni, kapi, visok krvni tlak, sladkorna bolezen tipa 2) v dobi adolescence pa izboljšuje spanec in varuje pred razvojem različnih odvisnosti.

Vsega tega pa otroci ne morejo razviti z gledanjem oddaj na televiziji ali igranjem računalniških iger.

Gibanju je velik pomen na boljše učenje in delo pripisal že Pitagora

 »Kdor ni bil pred učno uro matematike vsaj eno uro pri telovadbi, naj ne hodi na moje predavanje!« je rekel že Pitagora svojim učencem. 2000 let pozneje je njegovo izjavo znanstveno potrdil Nobelov nagrajenec, ko je dokazal, da se pri krčenju mišic tvori in sprošča ‘mišični hormon’, ki izboljša pretok kisika v možganih in možganskih celicah.

Aktivni otroci so bolj samozavestni in uspešni

Otroci v starosti do 10 let se gibajo predvsem zaradi naravne potrebe po gibanju, starejši otroci in mladostniki pa se vključujejo v organizirane oblike telesne/gibalne dejavnosti zaradi ustvarjalnosti, uspeha, veselja, zabave, druženja z vrstniki in sklepanja novih prijateljstev ter hkrati zaradi učenja novih veščin oziroma spretnosti. Visoka stopnja fizične pripravljenosti tako gradi samozavest v lastne sposobnosti in zunanji izgled. Fizično aktivni otroci so namreč v večini primerov bolj motivirani, osredotočeni in bolj uspešni v šoli.

Tek in ostale vrste gibanja naj bodo otroku sprostitev.

Pravočasno pomislite na ustrezno zavarovanje

Pozitivnih vplivov vadbe je ogromno, več si jih lahko preberete tukaj. Na žalost pa h gibanju sodi tudi tveganje poškodb. Za vsakega starša predstavljajo poškodbe otrok enega izmed največjih strahov, saj so otroci, še posebej v zgodnjih letih, neustrašni in večkrat nepremišljeni. V teh primerih je dobro razmišljati vnaprej ter na hiter in enostaven način skleniti nezgodno zavarovanje. To lahko storite kar prek spleta na tej povezavi.

Nezgodno zavarovanje za otroke in mlade velja 24 ur na dan – kjerkoli, tudi v tujini in med počitnicami. Tako boste za varnost svojih otrok poskrbeli v najboljši meri, saj boste lahko pozabili na dodatne skrbi v primeru nezgode, otroci pa bodo brezskrbno naprej uživali v športu in drugih fizičnih aktivnostih.

Komentarji
Deli      
Avtor
Lucija je večni optimist in mama dveh malih nadobudnežev, ki ji s svojim veseljem zapolnita ves neslužbeni del dneva. Na Zavarovalnici Sava je zaposlena v Področju tržnega komuniciranja, kjer skrbi za interno komuniciranje in družbeno odgovornost. Vse, kar dela, dela s srcem in je hvaležna, da tudi v svojem delovnem času opravlja delo, ki napolni njeno dušo.

Povezani članki

 

Pogovor s strokovnjakom: Koliko se morajo gibati naši otroci?
Pogovor s strokovnjakom: Koliko se morajo gibati naši otroci?
3. oktobra 2018
Obstaja veliko dokazov, ki potrjujejo, da je telesna vadba eden izmed najpomembnejših dejavnikov pri zmanjšanju tveganja obolenj srčno žilnega in kostno-mišičnega sistema, debelosti, diabetesa in… Preberi več
Zakaj in kako že predšolskim otrokom privzgojite zdrave delovne navade?
Zakaj in kako že predšolskim otrokom privzgojite zdrave delovne navade?
1. septembra 2018
Otrokove telesne in tudi psihične aktivnosti v prvih letih življenja so podlaga za njegovo celotno življenje, saj vplivajo na razvoj in oblikovanje sposobnosti, lastnosti, zmožnosti… Preberi več
Kako pravilno oskrbeti otroško rano
Kako pravilno oskrbeti otroško rano
1. avgusta 2018
Najlepše je opazovati otroke pri igri, ko se brezskrbno podijo za žogo in uganjajo nedolžne norčije s prijatelji. V svoji otroški razposajenosti pa poleg dogodivščin… Preberi več
Male avanture: Fotozgodba potepanja ob Krki
Male avanture: Fotozgodba potepanja ob Krki
30. julija 2018
Poletna Mala avantura me je peljala ob največji dolenjski reki od Žužemberka do Kostanjevice na Krki. Le nekajkrat v življenju sem se peljal skozi te… Preberi več
Izgubljena prtljaga med letom – kaj zdaj?
Izgubljena prtljaga med letom – kaj zdaj?
11. julija 2018
Vsak gotovo pozna občutek, ko se na letališču postavi ob tekoči trak s prtljago in nestrpno čaka, da se njegov kovček, potovalka ali nahrbtnik pripelje… Preberi več
7 nasvetov za varnejše solo počitnice
7 nasvetov za varnejše solo počitnice
2. julija 2018
Si že od nekdaj želiš obiskati Van Goghov muzej v Amsterdamu, uživati v dih jemajočih razgledih ob vznožju Himalaje ali preprosto opazovati modrino neba na… Preberi več