Kondicija je izjemno pomembna – tudi ko sedete na motor

Katja Grušovnik
8. oktobra 2020

Indijansko poletje je na veselje strastnih motoristov obetalo, da se motoristična sezona raztegne v pozno jesen. Že res, da so se temperature medtem precej znižale, pa vendar nas sonce čez dan še dovolj pogreje, da lahko osedlamo dvokolesnega jeklenega konjička. Skrb za varno vožnjo in upoštevanje vremenskih razmer je v obdobjih prehajanja letnih časov še posebej pomembna, zato smo za nekaj nasvetov prosili Marijana Božiča, BMW DRIVING EXPERIENCE  inštruktorja in predsednika BMW motorističnega kluba. Preberite in preverite, ali ste opremljeni z vsem, kar potrebujete za svojo varnost in varnost ostalih udeležencev v prometu.

Motoristi spadajo med ranljive skupine v cestnem prometu. Kateri so največji izzivi s katerimi se motoristi srečujejo na cesti? Kako lahko povečajo svojo vidljivost in s tem tudi varnost?

Največji izziv za nas motoriste so ostali udeleženci v prometu, saj smo poleg pešcev in kolesarjev, najbolj ranljiva skupina. Vozniki ostalih vozil so pogosto premalo pozorni. Vemo, da je velik problem uporaba telefona med vožnjo, ki moti zbranost in pozornost voznika. Zelo problematično je lahko samo cestišče. Pri nas imamo na cestišču zelo veliko peska, česar v Avstriji in Italiji, kjer se tudi veliko vozimo, ni. Še posebej veliko ga je na naših cestah po dežju, saj nimamo tako dobro urejenih cestišč kot v tujini. Seveda pa tiči razlog, da smo nekoliko ranljivejši, tudi pri nas motoristih. Nekateri precenjujejo svoje sposobnosti, so prehitri. Že nekaj časa beležimo trend, da se za motor odločajo starejši, po 50. letu, ki se prej niso nikoli vozili z motorjem ali pa nazadnje v rani mladosti. Ti niso tako vešči kot ostali motoristi, ki se celo življenje vozijo z motorjem. Naslednji izziv je vidljivost, ki pa jo lahko bistveno izboljšamo z živahnimi barvnimi, fluorescenčnimi oblačili in čelado. Včasih smo imeli motoristi vse črno ali temno. Če pogledate motorista, ki pelje 100 m stran, ga s svinčnikom pokrijete in ga ne vidite več ali pa se skrije za drog javne razsvetljave, semafor. Če je oblečen v sive, črne barve, je njegova silhueta vidna še slabše. Izrazite barve pa v nasprotju izstopajo iz okolice.

Zakaj je pomembno, da se udeležujemo tečajev prometne varnosti? Kakšne izkušnje lahko motorist pridobi na tovrstnem tečaju? Bi ga priporočili motoristom začetnikom ali kar vsem motoristom?

Na tečaju varne vožnje v prvi fazi spoznajo, kako deluje in se odziva njihov motor, na primer, kako delujejo zavore. Tega na cesti ne moreš preizkušati, na poligonu pa je okolje varno in lahko. Treningi so različni: začetni ali nadaljevalni, tudi hitrostni, kjer je potrebno pri 120 km/h z vso silo zavirati. Od 10 motoristov mogoče 3 ali 4 v prvem poskusu uspejo zavirati tako kot jim naroči inštruktor. Večina motorjev ima sedaj ABS zavore, ki preprečujejo, da bi kolo blokiralo, pa vendar vozniki ne znajo premagati strahu, da bi do konca stisnili zavore. Še vedno se bojijo, da bo prišlo do zdrsa ali da bo prvo kolo blokiralo. Potrebno je trenirati, da  pridobimo zaupanje do motorja, spoznamo njegove lastnosti in tako bolje vozimo.

Marijan Božič na poligonu varne vožnje.

V sodelovanju z BMW izvajamo treninge varne vožnje predvsem za naše člane in člane BMW motorističnega kluba. Opažamo, da pride na trening le polovica povabljenih članov, čeprav je zanje ta brezplačen. Zdi se jim, da tega ne potrebujejo, da vse znajo. Ko pa jih le uspemo prepričati, da pridejo, pa vidimo, da na poligonu ne znajo izpeljati niti osnovnih spretnosti. Na cesti pa bi drveli. Ugotavljamo, da je velik problem pri voznikih motociklov nezmožnost videti, da se neprestano učimo in da je potrebno to znanje obnavljati.

Kakšni motoristi so Slovenci? Kako zahtevno je spremeniti slabe navade?

Mislim, da smo v primerjavi s tujino dobri vozniki. Problem je, da v Sloveniji nimamo dirkališča, kjer bi motoristi trenirali in sproščali adrenalin, zato to neredko počnejo na cestah. Posledica je, na žalost, več smrtnih žrtev. Imamo pa v primerjavi z bolj razvitimi državami – Avstrijo, Nemčijo, tudi Italijo – skupino objestnih motoristov, ki ne upoštevajo pravil, vozijo po naseljih prehitro, kar je seveda nesprejemljivo.

Nekateri se svojih slabih navad zavejo šele, ko so sami ali njihovi kolegi, prijatelji, s katerimi se skupaj vozijo, udeleženi v nesreči. Takrat vendarle začnejo razmišljati v tej smeri. Tudi, če pridejo na trening varne vožnje vidijo, da veliko stvari ne znajo, čeprav sprva mislijo nasprotno. Ko jim damo bolj zahtevne vaje, ima večina od teh, ki radi divjajo, kar nekaj težav, da uspešno speljejo poligon. Tudi s temi treningi se jih da na nek način opozoriti na slabe navade in pozvati k razmišljanju, da omejitev 50 obstaja z razlogom. Ne zato, da bi nekoga le omejevali.

Kateri so ključni napotki, ki jih na tečaju predate motoristu začetniku oziroma izkušenim voznikom?

Najprej to, da moramo motoristi v prometu vedno paziti nase, ker drugi ne bodo pazili na nas. Velika razlika je, če voziš motor ali avto. Sicer pa lahko rečem, da smo motoristi tudi boljši vozniki avtov, saj se veliko bolj zavedamo okolice in prometa okoli sebe. Znamo drugače ocenjevati prostor, saj smo pogosto ogroženi in moramo spremljati dogajanje v celoti. Jaz tistega ob cesti čutim že v trebuhu, saj vem, da bo zapeljal s stranske ceste na prednostno in zato zaprem gas tudi če ni omejitve. To prinesejo izkušnje in to poskušamo prenesti na udeležence naših treningov varne vožnje. Povemo, kaj je pomembno, na kaj je treba paziti. Ogroža nas vsak, ki je ob cesti, in problem je še večji, kadar je veliko prometa. Takrat vidiš veliko stvari in udeležencev – 30 ali 40 objektov, ki se premikajo, semaforje, prometne znake…

Kot vozniki lahko reagiramo le na pet stvari in v takšni situaciji je potrebno oceniti, katere so tiste, ki nas v danem trenutku najbolj ogrožajo. To se da trenirati. S treningom oblikujemo miselni proces in se naučimo odločati, kaj je za nas pomembno – pešec, ki stoji ob cesti, otrok z žogo, rdeča luč na semaforju… Vaje, pri katerih se morajo motoristi v hipu odločiti, kaj je potrebno storiti, imamo tudi na poligonu.

Kaj mora motorist začetnik upoštevati pri izbiri svojega prvega motorja? Je koristno, da se motorist začetnik vožnje z motorjem najprej navadi s skuterjem oziroma z manj zmogljivim motorjem, potem pa napreduje na bolj zmogljive?

Če je zares začetnik, ki ni nikoli vozil motorja, seveda predlagamo, da si ne kupi takoj 1.000 kubičnega motorja z 200 konji, ker ga ne bo obvladal. Smiselno je, da postopno rastemo, podobno kot v življenju, ko se postopoma razvijamo. Enako je pri motociklih. Mi vedno priporočamo, da na začetku izberejo in leto ali dve vozijo lažji motor. Potem pa motorist sam vidi, kakšen tip motorja mu ustreza. Ali bi imel enduro ali cestni motor, mogoče chopperja ali maksi skuterja, ki so sedaj zelo priljubljeni.

Nekateri pravijo, da bodo prevozili 2 tisoč kilometrov na leto, za kar bo njihova izbira čisto zadostovala. Nato pa jim to postane zelo všeč, pa naredijo že prvo leto 10 tisoč kilometrov in takoj vidijo, da so kupili čisto napačen motor. Ne morejo udobno sedeti, nimajo prostora za prtljago ali sopotnik ne more ustrezno sedeti. Tako, da je pri nakupu prvega motocikla zelo veliko stvari, ki jih je dobro vzeti v obzir.

Zelo pomembne lastnosti pri izbiri pa so sicer:

  • teža motorja, da ni pretežak in ga lahko obvladujemo,
  • motorist ali motoristka mora z nogami seči do tal, zato je zelo pomembno, da motor ni prevelik,
  • okretnost motocikla, ali je to motor, s katerim zelo težko zavijamo po ozkih in zavitih poteh,
  • moč motorja in pospeški.

Kakšna motoristična oprema je ključna, da je motorist popolnoma varen? Kako naj bo opremljen motor in kako motorist?

Popolne varnosti ni. To vidimo na dirkah Moto GP, kjer imajo že vgrajeno zračne blazine, pa imajo vseeno izletne cone, da se ne zgodi kaj hujšega. Pa še tam morajo paziti, da ne priletijo v ostale motoriste.

Pri cestni izbiri mi vedno opozarjamo, da se je treba popolnoma obleči – ne samo v jakno in kavbojke, kot se nekateri vozijo. Če padeš, je to zelo nevarno, ker se lahko zelo močno poškoduješ. Že nekaj let so na tržišču jakne, ki imajo vgrajene zračne blazine. To je velik plus, saj se, preden motorist pade z motorja, napihne zračna blazina, ki obvaruje tilnik in telo. Sicer pa je na voljo zelo veliko kvalitetnih oblek s ščitniki, ki zaščitijo motorista. Seveda je pomembno, da pri nakupu čelade izberemo bolj kvalitetno.

Na kaj moramo biti pozorni pri izbiri čelade?

Pomembno je, da je čelada kvalitetna in ima narejene vse evropske teste. Pri padcu lahko take čelade zelo dobro obvarujejo motorista. Ključne razlike med cenejšo in dražjo čelado so predvsem v sami kompoziciji materiala. Poznamo različne materiale za izdelavo čelad, ki se tudi drugače obnašajo pri udarcu v oviro. Pozna se, kako absorbirajo udarec, kako močna je čelada. Seveda je pomemben tudi notranji del, blago in zaščita, ki zmanjšuje, ublaži silo udarca na glavo. Zato vedno priporočamo, da motoristi izberejo priznane blagovne znamke, ki so že več let na tržišču in dajejo velik poudarek testiranju.

Kateri so po vašem mnenju ključni ukrepi, ki bi izboljšali varnost motoristov v cestnem prometu?

V Sloveniji že počasi dobivamo odbojne ograje, ki so spodaj zaprte. Odprte so namreč problematične, saj lahko motorist  ob udarcu v stebriček ostane brez noge. Poznam kar nekaj takih primerov. Na predelih, kjer so nevarni zavoji in atraktivne ceste za motoriste, opažam, da so cestna podjetja že poskrbela, da je spodaj še en odbojni rob. Sicer pa je samo vzdrževanje cestišča najpomembnejše. Dober asfalt omogoča dobro trenje s pnevmatiko in dobro odvajanje vode s cestišča, če dežuje. Pomembno pa je, da motoristi sami ocenimo, kakšne so razmere na cesti in se temu primerno vedemo. Če greš zjutraj, ko je še mrzel asfalt, na cesto, ne moreš peljati kar »na polno«.

Motoristi, previdno! Ceste so jeseni obložene z listjem, nevarnost slabšega oprijemanja pnevmatik in nevarnost zdrsa pa toliko večja.

Raziskave kažejo, da je največja skrb vsakega motorista kraja motorja. Kateri je po vašem mnenju najboljši način zavarovanja pred krajo?

Imate prav, motoristi smo navezani na svoj motor. Problem je tudi, če si z motorjem v tujini in je to tvoje edino prevozno sredstvo. Članu v klubu so lani na Portugalskem ukradli čisto novi motor. Policaji so ga sicer čez dva dni našli, ker so tatovi pokradli le opremo, motor pa vrnili. Ampak v tem času je bil on že nazaj v Sloveniji, se je vrnil z avionom. Nato je trajalo en mesec, da so mu motor vrnili. Veste, to so kar velike neprijetnosti, počitnice pa v celoti uničene. Da dobiš motor nazaj, je prej sreča kot pravilo. Zato v tujini vedno poskrbimo, da imamo motor v garaži (npr. hotelski) oz. na varovanem območju. Tudi dobre ključavnice ne pomagajo, ker tatovi naložijo in odpeljejo motor, s ključavnico pa se ukvarjajo pozneje. Zato je nadzor nad motorjem pomemben. In Vigo je super rešitev. Tudi naš član, ki so mu ukradli motor na Portugalskem, ima od takrat Vigo in neprestano spremlja lokacijo svojega motorja. Prednost Viga je, da je motor zavarovan proti kraji, ker sicer potrebujete kasko, ki pa je dražji in ga imajo le redki. Pa še vedno veš, kje je tvoje motorno kolo. Večina naših članov in motorističnih prijateljev ima Vigo in so nadvse zadovoljni.

Motoristična sezona se ob oktobru počasi zaključuje in veliko motoristov svojega jeklenega konjička servisira doma in ga pripravi na zimovanje. Kako na zimo pripravimo motor in opremo? Kaj priporočate?

Motor je treba dobro očistiti, da se umazanija ne prime in zapeče nanj čez zimo. Pregledamo, če moramo kaj zamenjati. Sedaj je čas, ko vulkanizerji še nimajo gneče, zato priporočamo menjavo pnevmatik že zdaj, če je to potrebno. Zamenja se olje v motorju in zavorno olje. Pozornost je treba nameniti tudi vzdrževanju akumulatorja. Sedaj sicer to ni več tak problem kot včasih, imamo namreč polnilce, ki vzdržujejo akumulator in ga imamo lahko celo zimo priklopljenega, če imamo elektriko v garaži. Polnilec akumulator polni in prazni ter ga tako vzdržuje čez zimo. Z ustreznim vzdrževanjem akumulatorju bistveno podaljšamo življenjsko dobo.

Elektronske dele in kable zaščitimo pred vlago s spreji. Sicer pa je najenostavneje in dovolj učinkovito tudi to, da motor prekrijemo s pregrinjalom. A pozor – ne smemo ga neprodušno zapreti, da se ne bi v notranjosti nabirala vlaga.

Vso opremo, tudi obleko in čelado, očistimo. Obstajajo spreji za nego. Določene jakne so tudi pralne in jih lahko operemo v pralnem stroju, le da prej odstranimo vse ščitnike. Notranji del čelade očistimo s peno in sprejem, da ne nastajajo neprijetni vonji zaradi potu.

Kaj je pomembno, ko se prvič v sezoni popeljemo z motorjem?

Pomembna je tako fizična kot psihofizična kondicija. Ko gremo na motor prvič v sezoni, ne izbiramo dolgih relacij, saj imamo lahko kar nekaj težav. Vedno je dobro narediti kondicijsko vožnjo, da zopet obudimo čutila, ki so čez zimo malce zaspala. Lahko se s prijatelji počasi zapeljemo na kakšno krajšo turo, da osvežimo svoje znanje in vidimo, kako fit smo na motorju.

Vaša najljubša funkcionalnost pri Vigu?

Zagotovo SOS klic, ki lahko reši življenje in ga tudi že je. Poznam primere, ko je motorist umrl zato, ker ga 4 ure ni nihče našel in oskrbel. Padel je namreč za cesto. Vigo pa sam pokliče na pomoč. Zelo mi je všeč tudi sledljivost motorja, zato, ker vedno vem, kje je – to je najboljša zaščita proti kraji. Priročno je, ker lahko spremljam svojo vožnjo in vedno točno vem, kje sem se peljal in s kakšno hitrostjo.

Več o najbolj naprednem zavarovanju motorjev proti kraji izveste tukaj, še najbolj priročno pa je to, da ga lahko sklenete kar na spletu.

Komentarji
Deli      
Avtor
Katja Grušovnik se je v Zavarovalnici Sava zaposlila leta 2010. Delovni izzivi so jo v preteklosti vodili vse od področja družbene odgovornosti, odnosov z mediji, interne komunikacije in podobe zavarovalnice na spletnem mestu in intranetu. Od leta 2016 pravi, da ima privilegij "sedeti na oblaku", od takrat namreč v celoti skrbi za digitalno podobo in digitalno komuniciranje zavarovalnice. Prav to je tisto, zaradi česar ji je lepo in zanimivo opravljati svoje delo - digitalni svet je namreč sinonim za raznolikost, spremembe in vsakodnevne izzive. Prosti čas posveča glasbi v vseh harmonijah in formah, telo in duha pa krepi na kolesu in teku. Obožuje pohodništvo, kjer prihaja v stik s sabo in najde svoj notranji mir.

Povezani članki

 

Najboljša potovalna enduro motorna kolesa
Najboljša potovalna enduro motorna kolesa
8. maja 2020
Izbira pravega motornega kolesa, ki bi najbolje ustrezala vsem našim potrebam in željam je lahko pravi projekt. Predenj se odločimo za nakup, si moramo odgovoriti… Preberi več
Tudi na daljavo smo povezani in tukaj za vas
Tudi na daljavo smo povezani in tukaj za vas
24. marca 2020
Se tudi vi v tem času osame še bolj zavedate svoje ranljivosti in pogosteje pomislite na to, da vse, kar imamo, ne bi smelo biti… Preberi več
Asistenca, ko na pomoč ne morem poklicati najboljšega prijatelja
Asistenca, ko na pomoč ne morem poklicati najboljšega prijatelja
20. marca 2020
Resnično me zanima, kako ste. Vsekakor upam, da dobro in da se uspešno soočate z aktualnimi izzivi. Meni, iskreno povedano, ni povsem enostavno in »ravno«.… Preberi več
Koronavirus je preprečil moje potovanje – kaj zdaj
Koronavirus je preprečil moje potovanje – kaj zdaj
17. marca 2020
Pandemija koronavirusa preizkuša naš značaj, spreminja naše navade, ki so, kot vemo, železna srajca in nas postavlja pred zahtevne izzive. Vse moči so v tem času… Preberi več
Čez planke po kulinarična doživetja
Čez planke po kulinarična doživetja
17. februarja 2020
Ko ni časa za daljše počitnice, se vsaj vikend izlet čez mejo še kako prileže. Sploh če ga začinite z avtohtono kulinariko. Tokrat smo na… Preberi več
Na Balkanu se smuča dobro in ceneje
Na Balkanu se smuča dobro in ceneje
7. februarja 2020
Drži, smučanje ni poceni. Je pa lahko ceneje, če se namesto v Nemčijo, Avstrijo in Italijo odpravite na Balkan. Smučanje je doma tudi na jugu,… Preberi več